Voor wie is het Bureau Werkgeluk?

het Bureau Werkgeluk is er voor zowel medewerker/vrijwilliger als organisatie. 

Wat doet een vertrouwenspersoon precies?

Een vertrouwenspersoon biedt hulp en is een luisterend oor. U kunt uw verhaal kwijt en u kunt vragen stellen. De vertrouwenspersoon kan vervolgens helpen bij het vinden van een oplossing, een moeilijk gesprek met u voorbereiden of u eventueel ook begeleiden naar een gesprek met bijvoorbeeld uw leidinggevende.

Een vertrouwenspersoon lost het probleem dus niet voor u op, maar kijkt samen met u hoe u verder kunt en het probleem kunt oplossen. U houdt altijd zelf de regie.

3 kerntaken van een vertrouwenspersoon zijn het:

  • opvangen, begeleiden en adviseren van melders.
  • voorlichten, informeren en inspireren van de organisatie.
  • gevraagd en ongevraagd adviseren van bestuur en management.

In de Arbowet staat beschreven dat een organisatie de verplichting heeft om de medewerkers te beschermen tegen PsychoSociale Arbeidsbelasting (PSA).

Onder PSA verstaat men die factoren binnen de werksituatie die stress veroorzaken. U moet dan denken aan discriminatie, pesten, seksuele intimidatie, agressie en/of geweld en werkdruk. Een van de maatregelen die een werkgever kan nemen om medewerkers te ondersteunen als ze last hebben van PSA is het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

Wanneer kunt u contact opnemen met het Bureau Werkgeluk?

U kunt altijd contact opnemen met het Bureau Werkgeluk, hiervoor heeft u geen toestemming nodig van de organisatie. U kunt vragen en problemen in alle openheid en vertrouwelijkheid bespreken.

De vertrouwenspersoon rapporteert aan niemand, gesprekken zijn altijd vertrouwelijk tenzij u expliciet toestemming geeft om het verhaal met een derde te bespreken.

Echter, wanneer het een ernstig misdrijf betreft is de vertrouwenspersoon wél verplicht om hier melding van te maken. 

Lost het Bureau Werkgeluk het probleem op?

Nee, het Bureau Werkgeluk gaat samen met de medewerker/vrijwilliger (de melder) na wat in de concrete situatie mogelijke oplossingen zijn. De melder besluit en voert uit, eventueel met ondersteuning van de vertrouwenspersoon. Soms verwijst de vertrouwenspersoon door naar gespecialiseerde ondersteuning.

Wat is ongewenst gedrag en integriteit?

Ongewenst gedrag wil zeggen gedrag dat u als ongewenst of gedwongen ervaart. Het gaat er niet om hoe de dader het bedoelt, maar hoe de ontvanger het ervaart. Hoe onschuldig het ook lijkt, het kan ernstige gevolgen hebben voor de ontvanger.

Ongewenst gedrag kan in verschillende vormen voorkomen; verbaal, non-verbaal en fysiek.

Een paar voorbeelden:

(Seksuele) intimidatie: dit kan bijvoorbeeld bestaan uit dubbelzinnige grapjes, langdurig staren of spioneren.


Pesten: pesten of buitensluiten, niet alleen op de werkvloer maar ook via internet. Pesttaal maar ook iemand negeren, iemand buitensluiten.


Discriminatie: iemand discrimineren op grond van seksuele geaardheid, leeftijd, afkomst, geslacht of godsdienst. Kortom, alle gevallen waarin onderscheid wordt gemaakt tussen mensen terwijl dit niet mag.


Agressie: betreft fysiek maar ook verbaal geweld. Intimiderend gedrag, zoals dicht bij iemand staan, kan soms ook zeer agressief overkomen.


Integriteit: hierbij kunt u denken aan fraude, corruptie of diefstal. Als u iets hebt gehoord of gezien wat niet in orde lijkt, kunt u dit met de vertrouwenspersoon bespreken.

Ook kan de vertrouwenspersoon de medewerker/vrijwilliger én de organisatie handvatten bieden voor mogelijke oplossingen. Of men daar gebruik van wenst te maken bepaalt degene vanzelfsprekend zelf. 

Wat zijn de tarieven van het Bureau Werkgeluk?

Een jaarabonnement voor de organisatie kost € 49,50 per maand. Indien er geen meldingen en/of gesprekken hebben plaatsgevonden zullen er geen extra kosten in rekening worden gebracht. Daarna betaalt u € 88,00 per uur. 

Het abonnement omvat:

* het gehele jaar toegang tot een LVV-geregistreerd vertrouwenspersoon.

* kennismaking en presentatie binnen de organisatie.

* 1 consult-uur.

* bereikbaarheid per telefoon/WhatsApp van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

* 24/7 bereikbaar per e-mail.

een jaarlijks geanonimiseerd rapport. 

Bovengenoemde bedragen zijn exclusief 21% BTW, reistijd (€ 64 per uur en te berekenen per 5 minuten) en reiskosten (€ 0,36 per kilometer).

 

 

 

 

Is een (externe) vertrouwenspersoon verplicht?

Op dit moment ligt er een wetsvoorstel voor het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon binnen bedrijven. Hiermee heeft iedere medewerker/vrijwilliger straks wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon.

De Arbowet verplicht werkgevers nu al hun medewerkers bescherming te bieden tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Hieronder vallen ook ongewenste omgangsvormen als (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, discriminatie, racisme en pesten. Als een medewerker hiermee wordt geconfronteerd op het werk en dit niet (direct) met een leidinggevende wil of kan bespreken, is het goed wanneer hij of zij bij een vertrouwenspersoon terechtkan.

Wat staat er in een jaarverslag?

Het jaarverslag biedt een overzicht van de geanonimiseerde meldingen en is het een vast moment waarop de organisatie contact heeft met de vertrouwenspersoon

De rol van de vertrouwenspersoon bij het opvangen van medewerkers en vrijwilligers is essentieel. In het jaarverslag wordt vastgelegd hoeveel meldingen van ongewenst gedrag en integriteitsschendingen zijn ontvangen. Deze worden onderverdeeld in categorieën zoals agressie, geweld, discriminatie, en seksuele intimidatie. De registratie is anoniem zodat de privacy van de individuen gewaarborgd blijft.

Het jaarverslag geeft de vertrouwenspersoon ook een mogelijkheid om de organisatie te voorzien van informatie met betrekking tot de laatste ontwikkelingen en het verhogen van het bewustzijn binnen de organisatie.